Wybierz Strona

Pani poseł Barbara Bartuś interpeluje w sprawie kolei

Pani poseł Barbara Bartuś interpeluje w sprawie kolei

Podczas 97 posiedzenia Sejmu RP Poseł Barbara Bartuś złożyła na ręce Pana Marszałka Sejmu RP interpelację do Ministra Infrastruktury w sprawie degradacji infrastruktury kolejowej. Już wcześniej Poseł Bartuś złożyła szereg interpelacji dotyczących funkcjonowania kolei

Poseł Barbara Bartuś

Poseł Barbara Bartuś

Minister Infrastruktury otrzymał m.in. w dniu 16 października 2008r. interpelację w sprawie likwidacji części pociągów regionalnych (interpelacja nr 5797), w dniu 22 maja 2009r. interpelację w sprawie stanu polskich trakcji kolejowych (interpelacja nr 9763), w dniu 3 grudnia 2009r. interpelację w sprawie pogarszającej się sytuacji na polskiej kolei (interpelacja nr 13336), w dniu 21 stycznia 2010r. interpelację w sprawie regionalnych przewozów kolejowych (interpelacja nr 14088), w dniu 6 sierpnia 2010r. interpelację w sprawie likwidacji Zakładu Linii Kolejowych w Nowym Sączu (interpelacja nr 17719), w dniu 13 października 2010r. interpelację w sprawie poprawy infrastruktury kolejowej i przywrócenia połączeń kolejowych na odcinku Stróże – Jasło (interpelacja nr 19063).

Poseł Barbara Bartuś w dniu 22 czerwca br. brała też udział w Krakowie w konferencji prezesa PKP PLK na temat „Perspektywy funkcjonowania infrastruktury kolejowej na terenie województwa małopolskiego”, gdzie podnosiła sprawę przywrócenia połączenia kolejowego Gorlic z innymi większymi miastami Małopolski i Podkarpacia.

W lutym 2009r. w tym temacie Poseł Barbara Bartuś wraz z senatorami zorganizowała spotkanie w sprawie infrastruktury komunikacyjnej Małopolski i Podkarpacia.

INTERPELACJA POSELSKA BARBARY BARTUŚ

Działając na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora oraz art. 191 – 193 Regulaminu Sejmu zwracam się do Pana Ministra w sprawie degradacji infrastruktury kolejowej.

Począwszy od roku 2001 Województwo rozpoczęło realizację zadań związanych z organizowaniem i dotowaniem regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich. Zadanie to jest wypełniane na podstawie umów zawieranych pomiędzy Województwem Małopolskim, a przewoźnikiem kolejowym. Od roku 2004 regionalne przewozy kolejowe dotowane są ze środków własnych samorządu województwa.

Samorząd województwa małopolskiego pomija jednak w swoich inwestycjach powiat gorlicki i m.in. stację kolejową Gorlice-Zagórzany. Powodem takiego stanu rzeczy jest fakt, iż Przewozy Regionalne Sp. z o.o. nie posiada wystarczających środków, aby sfinansować modernizację tej stacji kolejowej. Nadmienić należy, iż wspomniana stacja kolejowa była w przeszłości „łącznikiem” pomiędzy miastem Gorlice, a największymi szlakami kolejowymi w Polsce.

Niezwykle ważne dla mieszkańców powiatu gorlickiego jest przywrócenie regularnych połączeń Gorlice-Kraków. Niestety, liczba kursów pociągów w południowej Małopolsce stale maleje. Taki stan rzeczy jest nie do przyjęcia. Młodzi ludzie, którzy coraz częściej studiują w Krakowie nie mają możliwości skorzystania z tego środka lokomocji.

W powiecie gorlickim panuje obecnie wysokie bezrobocie, dlatego też wiele osób decyduje się na pracę w sąsiednich miastach, jednak często z powodu wysokich kosztów dojazdu samochodem, a przede wszystkim czasu podróży, podjęcie pracy poza miejscem zamieszkania staje się nieopłacalne.

Mieszkańcom Gorlic i całego województwa małopolskiego potrzebne są szybkie połączenia kolejowe z Krakowem, ale także z województwem podkarpackim i tutaj pojawia się kolejny problem. Od kilku lat brak jest porozumienia między dwoma niezależnymi samorządami wojewódzkimi i pociągi dojeżdżały tylko do Biecza, czyli miasta granicznego w województwie małopolskim. Teraz tego problemu już nie ma, bo do Biecza też nie jeżdżą już żadne pociągi.

W przeszłości z Zagórzan można było łatwo dojechać pociągiem zarówno do Bieszczad, jak i do Krakowa. Obecnie szukając połączenia kolejowego np. między Bieczem i Jasłem, tj miastami odległymi niespełna 20 km i połączonymi torami, dowiemy się, że czas podróży to w najlepszym przypadku ponad 9 godzin i 3 przesiadki. Z pewnością nikt z takiej podróży nie skorzysta. Pozostaje więc samochód i „zakorkowane” drogi.

W związku z zaistniałą sytuacją zwracam się do Pana Ministra z zapytaniem :
1) Jakie są przyczyny degradacji infrastruktury kolejowej?
2) W czyim interesie było zniszczyć polskie koleje?
3) Czy Ministerstwo ma wpływ na kształtowanie przewozów regionalnych?
4) Czy Ministerstwo przygotowało program poprawy sytuacji?
5) Czy nie widzi Pan konieczności zmiany zasad finansowania PKP?
6) Czy nie byłoby zasadnie doprowadzić do połączenia przynajmniej niektórych spółek związanych z PKP?

O autorze

Piotr Popielarz

Wydawcą, właścicielem i redaktorem naczelnym Niezależnego Internetowego Serwisu Lipinek jestem ja, czyli Piotr Popielarz. Pierwszą wersję portalu umieściłem na serwerze 17 listopada 2002 roku. Od tamtej chwili wiele się zmieniło, ale NIS Lipinek nadal trwa i żyje własnym życiem. Poniżej znajdziecie informacje o ludziach, którzy pomagają mi w tworzeniu serwisu. Mam nadzieję, że niebawem powstanie Redakcja z prawdziwego zdarzenia.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze komentarze

Nadchodzące wydarzenia:

no event

Zanieczyszczenie powietrza (SMOG)

ANKIETA

Jak oceniasz nową odsłonę Niezależnego Internetowego Serwisu Lipinek?

Archiwum

FACEBOOK