Wyniki matury. W powiecie gorlickim najlepszy Kromer!

| 28 czerwca 2013 | 25 komentarzy | Odsłon: 3 444

Dziś absolwenci szkół ponadgimnazjalnych poznali wyniki matury pisemnej, którą zdawali w maju. Najlepiej z egzaminem maturalnym tradycyjnie poradzili sobie uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego im. Marcina Kromera w Gorlicach. Maturę zdało 99% z nich, osiągając najwyższe w powiecie gorlickim rezultaty z obowiązkowych przedmiotów maturalnych.

I LO im. Marcina Kromera w Gorlicach

I LO im. Marcina Kromera w Gorlicach

W I LO im. M. Kromera w Gorlicach, czyli popularnym „Kromerze”, egzamin dojrzałości zdawało w tym roku 261 uczniów – tylko troje z nich nie poradziło sobie z tzw. zestawem obowiązkowym – językiem polskim, matematyką i językiem obcym.

Wyniki absolwentów najstarszego ogólniaka w powiecie gorlickim przedstawiają się następująco: język polski – 66,3%, matematyka – 75,7%, język angielski – 84,5%, język niemiecki – 74,1%. Dwie osoby zdawały również język rosyjski – 95,5%.

Rywalizację pomiędzy LO w Bieczu i II LO W Gorlicach wygrało liceum z Biecza, gdzie maturę zdało 95% uczniów. W II LO w Gorlicach z egzaminem poradziło sobie 91% zdających. Licealiści z Biecza lepiej niż na „Górce” napisali egzamin z matematyki (LO Biecz 69% – „Górka” 61,4%), języka angielskiego (LO Biecz 78% – „Górka” 71,8%) oraz języka niemieckiego (LO Biecz 70,9% – „Górka” 59,4%). Natomiast uczniowie II LO osiągnęli odrobinę lepszy wynik z języka polskiego (62,6%) niż licealiści z Biecza (62,4%).

Nieco lepsi z polskiego od absolwentów bieckiego ogólniaka okazali się również uczniowie LO w Bobowej, którzy napisali egzamin pisemny z języka ojczystego na 62,9%. Tutaj jednak maturę zdało tylko 83% zdających, a z innych przedmiotów obowiązkowych było gorzej niż w Gorlicach i Bieczu. Licealiści z Bobowej matematykę zdali na 60,9%, angielski tylko na 56,2% a język niemiecki na 50,9%. Tym samym bobowianie zamykają stawkę 4 liceów ogólnokształcących powiatu gorlickiego.

Wyniki matury pisemnej z przedmiotów obowiązkowych w powiecie gorlickim (licea ogólnokształcące):
Lp.Nazwa szkołyLiczba zdają- cychZdałoJęzyk polskiMatema- tykaJęzyk ang.Język niem.Język ros.Średni wynik w %
1.I LO w Gorlicach "Kromer"26199%66,3%75,7%84,5%74,1%95,5%79,22
2.LO w Bieczu12195%62,2%69%78%70,9%brak70,03
3.II LO w Gorlicach "Górka"14891%62,6%61,4%71,8%59,4%brak63,80
4.LO w Bobowej5283%62,9%60,9%56,2%50,9%brak57,73

Osobnego opracowania wymagają egzaminy maturalne w szkołach technicznych powiatu gorlickiego, gdzie wyniki były o wiele słabsze niż w liceach ogólnokształcących. Na uwagę zasługuje wysoki poziom Technikum w Bieczu, gdzie zdało 95% uczniów oraz Technikum nr 1 „Górka”, gdzie wynik z matematyki (56,4%) był najwyższym spośród techników w powiecie. Najsłabiej wypadło Technikum Rolnicze w Hańczowej, gdzie do egzaminu maturalnego podeszło 8 uczniów, z czego zdało tylko 3 (38%). Tu wynik z matematyki to 30,2%.

Wszystkim tegorocznym maturzystom gratulujemy wyników i życzymy udanej rekrutacji na uczelnie wyższe. Tym, którym się nie udało, owocnego zdawania w sierpniu lub za rok.

Tagi: , , , , , , ,

Kategoria: Kultura

Komentarze (25)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. x: napisał(a):

    Wydaje mi się, że ta informacja ma czemuś służyć np. przyszłym licealistom pomoc w wyborze szkoły.
    Jeżeli tak, to taka klasyfikacja powinna być szersza i obejmować np. województwo a wtedy zainteresowany miałby większy przegląd a co za tym idzie wybór. W przeciwnym razie pozostanie to chwaleniem swojego zaścianka.
    Przepraszam ale takie mam odczucia

    • Piotr Popielarz napisał(a):

      Dobrze, ale spróbujmy spojrzeć na to od strony technicznej. Jeśli taka klasyfikacja miałaby obejmować województwo, to ile szkół, w jakich miastach? W Małopolsce jest blisko pół tysiąca szkół ponadgimnazjalnych.
      Powiedzmy, że wybierzemy tylko miasta, do których ewentualnie mogliby wybierać się gimnazjaliści z gminy Lipinki. To może być Nowy Sącz, Tarnów i Kraków. I co teraz? W samym Nowym Sączu jest 13 liceów ogólnokształcących, a gdzie Tarnów i Kraków? W jaki sposób sporządzić taką klasyfikację, aby była w miarę czytelna. Ile czasu musiałbym poświęcić, aby objąć taki ogrom informacji? Czy zdołałbym to zrobić w godzinę, dwie, dziesięć?
      I teraz pytanie, ilu gimnazjalistów gminy Lipinki wybierze szkoły poza powiatem gorlickim? Jak liczna będzie ta grupa? Dla kogo miałbym wykonać tak wielką i czasochłonną pracę? Gdzie tu sens, gdzie logika?
      Wczorajszy artykuł o Spartakiadzie Krwiodawców to ponad 5 godzin na stadionie w Gorlicach (doliczając dojazd w obie strony), godzina na galerię zdjęć i godzina na tekst + tabelki. Razem 7 godzin. Ale w tym przypadku gra warta jest świeczki, a wysiłek ma sens – Klub HDK jest realnym dobrem, który służy naszej społeczności i wykonuje dobrą robotę.
      Tak, X ma rację – cały ten portal jest chwaleniem naszego zaścianka. Sam fakt, że istnieje, jest przejawem niezdrowej megalomanii. Po co bowiem tak małej (zaściankowej) gminie tak rozbudowany serwis internetowy. I tak przecież nie przebiję Onetu czy Gazety.pl, że o Fejsie nie wspomnę. Wystarczyłaby, co słusznie zauważają nasze władze, oficjalna strona gminy Lipinki: http://www.gminalipinki.pl*

      Uwaga, piszący posłużył się złośliwością zawartą w wypowiedzi pozornie aprobującej :)

  2. re re ... napisał(a):

    BRAWO X!!!

  3. ZODIAC napisał(a):

    Chciałbym się zapytać jakie jest źródło prezentowanych statystyk(domyślam się, że jest to CKE) i czy w Internecie takie statystyki są dostępne dla każdego, a jeśli tak to gdzie je można sprawdzić?

  4. M. napisał(a):

    Odniosę się do wypowiedzi Pana Piotra. Otóż, ten ranking miałby służyć młodzieży – to rzecz jasna. Pytał Pan, jak wiele osób z naszej gminy pójdzie do szkół poza naszym powiatem. Wydaje mi się, że czasami po prostu brakuje im (młodzieży) wiedzy na temat faktycznie wysoko cenionych liceów. Niech nasza zdolna młodzież też wie o istniejących dobrych liceach w innych miastach. Wystarczyło by zestawić ten ranking z dwoma najlepszymi liceami w Nowym Sączu/Krakowie/Tarnowie i może wtedy więcej osób z naszej miejscowości mogło by pomyśleć o pójściu do innych liceów i nie jest powiedziane, że nasza młodzież nie może iść i spełniać swoje marzenia nawet na Harvard University. Po prostu trzeba udostępnić im możliwość wyboru.

    Z poważaniem: M.

  5. Piotr Popielarz napisał(a):

    Proszę bardzo. Artykuł z tego roku o rankingu liceów w Małopolsce: http://elipinki.pl/2013/04/i-lo-w-gorlicach-najwyzej-w-rankingu-liceow-gazety-wyborczej/
    Jest tam pięć najlepszych liceów w naszym województwie, Kromer na 32 miejscu. Miejsca od 6-31 znajdziecie w pełnej publikacji rankingu.

  6. M. napisał(a):

    Dziękuje za wyczerpującą informację :)

    M.

  7. Piotr Popielarz napisał(a):

    Tu informacje na temat szkół nowosądeckich. Oni też nie chcą jednak pisać ani o Gorlicach, ani o Krakowie :)
    http://www.sadeczanin.info/kultura-i-edukacja,11/matura-2013-w-ktorych-szkolach-egzamin-wypadl-najlepiej,48604#.UdGD_djjKCk

  8. Gość napisał(a):

    Ostatnia kolumna (średni wynik w %) nie ma w ogóle sensu i jest nie do porównania. Znam się na analizie danych i przykro mi, ale nie możemy w żaden sposób porównać średniego wyniku między szkołami. Po pierwsze tylko w Kromerze zdawany jest rosyjski, więc w ogóle nie powinien być brany po uwagę (no chyba, że chcemy zawyżyć ostatnią kolumnę – język ten zdawały 2 osoby, a wynik ten w średniej ma udział jak język polski, który zdawało 261 osób), po drugie czym byłby ten średni wynik i jak go interpretować? Bez sensu… Tak więc ostatnia kolumna tabeli jest w pełni bezwartościowa :P

  9. ciekawski napisał(a):

    Tak, zgadzam się z moim przedmowcą. jasno widać, że wyniki są zmanipulowane. Nieprawdą jest, że Kromer osiaga najlepsze wyniki na maturze – Kromer po prostu osiąga na maturze wyniki o znamionach bycia najlepszymi.

  10. M. napisał(a):

    Faktyczny wynik Kromera to 75,15 – a nie 79,22 (jeżeli odliczymy rosyjski, który zdawały 2 osoby, a który to wynik tak zawyża „średnią”). To aż 4% różnicy !

  11. Piotr Popielarz napisał(a):

    Idąc tym sposobem myślenia, to powinniśmy odrzucić również język niemiecki, który w I LO zdawało tylko 10 uczniów, czyli 3,8%. Wtedy wynik „faktyczny” będzie wyższy niż 75,15, bo niemiecki zaniża „średnią” :)

    Oczywiście, możemy dyskutować nad metodą obliczania średniej i na pewno nie jest ona doskonała. Weźcie jednak pod uwagę fakt, że macie dane i możecie podejmować dyskusję. Nie ukrywałem w artykule faktu, że rosyjski zdawały tylko 2 osoby. Uczciwie podałem tę informację, choć mogłem o tym nie wspomnieć.

    Bo cokolwiek byście nie powiedzieli, ta tabelka jest 10 razy uczciwsza niż szeptana propaganda, w której powtarza się jak mantrę, że „Biecz, a nawet Górka dawno już wzięły Kromera”. Obroną przed kłamstwem mogą być tylko fakty (liczby), które i tak próbuje się podważyć.

    I Gość i M. mają sporo racji,choć nie mogę zgodzić się, ze stwierdzeniem, że „ostatnia kolumna tabeli jest w pełni bezwartościowa”. To nie jest prawda. Nie da się też całkowicie odrzucić tych, którzy zdawali rosyjski, a więc wynik Kromera musi być wyższy niż wskazywane przez M. 75,15.

    Tu chodzi raczej o to, żeby pokazać, że wyniki egzaminu maturalnego ze wszystkich przedmiotów są w I LO najwyższe w powiecie. Takiego zestawienia nie znajdziecie w żadnym z gorlickich portali i nie odważyła się tych danych opublikować „Gazeta Gorlicka”, ograniczając się do porównania wyników zdawalności, co jest tylko częścią prawdy o naszych szkołach ponadgimnazjalnych.

  12. Gość napisał(a):

    Niestety ale nie można w taki sposób opracowywać i analizować danych. Nie wiem już lepszym było zrobienie średniego wyniku z języka obcego i porównanie go między szkołami, chociaż i tak to nie jest miarodajne, trzeba byłoby wprowadzić średnią ważoną i tak dalej. Nie dziwi fakt, że inne portale nie zrobiły takiego zostawienia, bo jest one nieprawidłowe. I powie to każdy, kto chociaż trochę zna się na analizie danych. Pan jest polonistą i podejrzewam, że nie musi Pan znać się na wszystkim (bo nie ma takich osób). Owszem moglibyśmy porównać osobno przedmioty obowiązkowe i ich wyniki między szkołami, ale nie możemy robić średniej z wszystkich przedmiotów. Przykładowo: jedna szkoła ma średnią z języka polskiego 30%, matematyka 80%, druga polski 80% i matematyka 30%. Czy te szkoły mając tą samą średnią są takie same? Wątpię! Więc Pana usprawiedliwienie typu:”Idąc tym sposobem myślenia, to powinniśmy odrzucić…” nie jest dla mnie wytłumaczeniem. Zdarza się, że portal ten czytają ludzie, którzy jednak na czymś się znają i ciemnoty nie dadzą sobie wcisnąć. Chcący cokolwiek analizować radzę coś o tym poczytać, bo to nie taka łatwa sprawa jakby mogła się wydawać :)

  13. Piotr Popielarz napisał(a):

    Pisząc o innych portalach i Gazecie Gorlickiej zwróciłem tylko uwagę na fakt, że zabrakło tam zestawienia pokazującego, „że wyniki egzaminu maturalnego ze wszystkich przedmiotów są w I LO najwyższe w powiecie”. I to jest sedno mojej wcześniejszej wypowiedzi. Nikt nie żąda, żeby media wyciągały średnią, bo o tym dyskutujemy. Tak samo sednem artykułu i powyższego zestawienia jest pokazanie wyników z poszczególnych przedmiotów. W tym względzie to zestawienie jest prawidłowe.

    Jestem polonistą i dlatego potrafię odczytywać intencje, jakie wynikają z tekstu Gościa. Najważniejszą z nich jest próba podważenia moich kompetencji i wykazania, że się mylę. Dyskusyjność ostatniej rubryki rozciąga Gość na całość zestawienia i bez wątpienia znajdą się tacy, którzy przyklasną i dojdą do tego samego wniosku: „nie można w taki sposób opracowywać i analizować danych”.

    Gdybym uważał, że szkoły mające tę samą średnią „są takie same”, nie zadawałbym sobie trudu, żeby 80% tabeli poświęcić wynikom z poszczególnych przedmiotów.

    Cieszę się jednak, że „zdarza się, że portal ten czytają ludzie, którzy jednak na czymś się znają”. Bez wątpienia to mikroskopijny odsetek :) Autor tego portalu nie dość, że polonista, to jeszcze mógłby się „chociaż trochę znać” na analizie danych. Ot, taka czarna owca wśród medialnych rekinów gorlickiej obłasti :)

  14. Nauczyciel napisał(a):

    Bardzo przykry jest fakt, że na tym portalu nie pisze się, jaka różnica punktowa jest przy przyjmowaniu uczniów do klas pierwszych. Jak można zauważyć już na wstępie kandydaci do I LO mają średnio po 30 punktów więcej niż do II LO, czy też w liceum w Bieczu więc 10-12 % różnica w punktach maturalnych to naprawdę niewiele. Jeżeli chcemy być uczciwi to piszmy całościowo. Może warto też porozmawiać z uczniami gdzie zdobywają swoja wiedzę, bo niestety uczniowie I LO masowo chodzą na korepetycje, być może z innych szkół również ale z I LO na pewno.

  15. Piotr Popielarz napisał(a):

    Tak, to prawda. Istnieje jednak tzw. wskaźnik EWD (Edukacyjna Wartość Dodana), który bada przyrost wiedzy w poszczególnych szkołach. Zapraszam do zapoznania się z nim: http://matura.ewd.edu.pl/index.php

    Co do korepetycji, nie mam takiej wiedzy i nie sądzę, by istniały badania potwierdzające tezę Nauczyciela.

  16. Nauczyciel napisał(a):

    Szkoda, myślałem że na temat swojej szkoły Pan wie wszystko….

  17. Gość napisał(a):

    Wyraźnie zaznaczałem w swoich postach, że „ostatnia kolumna tabeli jest w pełni bezwartościowa” i nadal tak uważam. Proszę nie doszukiwać się jakichś podważań kompetencji czy coś w stylu, ale Pańska reakcja jest zawsze taka sama. Wystarczy mieć zdanie przeciwne do Pana – od razu doszukujemy się podstępów, podważań autorytetu itd. :) Nie wiem, nie można już niczego skrytykować i skomentować? Pisząc komentarze nie mam zamiaru nikogo obrażać itd. Napisałem co uważam, bo akurat zdarza pracować mi się przy różnorodnych analizach i myślę, że się na tym znam. I proszę mi uwierzyć, uproszczenia czegokolwiek często prowadzą do błędnych wniosków.
    Poza tym przyznaję rację Nauczycielowi. Nie wierzę, że nie słyszał Pan o masowych korepetycjach uczniów z Kromera – moi koledzy (rówieśnicy, młodsi) na korepetycje chodzili nawet z 3 przedmiotów naraz – Chociaż faktycznie, może i uczniowie nie chwalą się w szkole nauczycielowi, że muszą chodzić na korki bo lekcje im nie wystarczają :P aczkolwiek to osobny temat i póki co nie o tym tutaj mówimy :) Zresztą licea po reformie (słabej reformie moim zdaniem) w ogóle są nie do porównania do liceów sprzed 12 lat…

  18. LemNatala'94 napisał(a):

    @ Gość- ostatnie Twoje zdanie jest prawdopodobnie jedynym, z którym można się zgodzić w mniejszym lub większym stopniu :)
    Szczerze mówiąc, tylko czekałam z niecierpliwością, kiedy temat rozwinie się na nowo..bo było to więcej niż pewne. Zadziwiające, ile „ciekawych” rzeczy można się dowiedzieć po przedstawieniu rzetelnych i zarazem oczywistych informacji w artykule.
    Brnąc dalej w absurdalne pomysły, może warto byłoby w przyszłości wyznaczać minimalną liczbę osób, które muszą zdawać dany przedmiot, by był brany pod uwagę? Pytanie- jaka część uczniów? 3/4? Otóż język rosyjski NIE jest nawet językiem mniejszości. Co za tym idzie, ma takie same prawa brać udział w rankingu. I nie mówię tego jako zdająca :) Poza tym, dlaczego Kromer miałby odrzucać coś, co zwiększa jego pozycję w statystykach? To nielogiczne. Pozostałe szkoły miały takie same możliwości, wystarczyło je tylko dobrze wykorzystać.
    Prawda jest jedna i tym razem oparta na faktach- Kromer posiada najwyższe wyniki w powiecie. Jest to też, jak widać, fakt kontrowersyjny i wzbudza niemałe emocje :) Każdy ma swoje racje i temu właśnie służą fora, aby się nimi dzielić. Do pewnego stopnia może to być ciekawe. Jednak po jakimś czasie, gdy ktoś ciągle próbuje udowodnić swoje-żeby nie powiedzieć „chore” tezy, wyciągając przy tym nowe „rewelacje”- staje się to śmieszne. Jeszcze jedna uwaga mi się nasuwa. To jest portal informacyjny. Nie specjalizuje się w analizowaniu informacji za pomocą wykresów czy innych tabeli. Tak więc, nie jest domeną autora zawodowa znajomość sztuki budowania tabel.

  19. Gość napisał(a):

    LemNatalia94 komentujesz coś, a ze zrozumieniem czytać nie umiesz. Pisałem wcześniej, że lepszym byłoby już wzięcie średniej ważonej w zależności od liczby zdających, bo traktowanie tych wyników na równi co nieco zaburza. Nie wiem czy wiesz czym w ogóle jest średnia ważona, aczkolwiek sama pomyśl troszkę logiczniej, to naprawdę nie boli! Pisałem (wydaje mi się, że jasno sformułowałem o co mi chodzi), że można było na przykład porównywać średnią już między samymi językami, a nie wrzucać wszystkiego razem. Przeczytaj wszystko uważnie, postaraj się zrozumieć, a wtedy zwracaj się w komentarzu bezpośrednio do mnie. Nie mam zamiaru z nikim się przekrzykiwać, ale śmieszy mnie Twoje podejście do tematu. Z racji Twojego wieku jednak to rozumiem.
    Co do Twojej ostatniej uwagi – faktycznie portal nie specjalizuje się w „analizowaniu informacji za pomocą wykresów czy innych tabel” – tym bardziej trzeba być ostrożnym w wysuwaniu jakichkolwiek wniosków.

  20. Piotr Popielarz napisał(a):

    Zwłaszcza takich wniosków, które nie są zgodne z oficjalną propagandą lansowaną uparcie przez gorlickie ośrodki opiniotwórcze. Jeśli fakty jej przeczą, tym gorzej dla faktów. Zaprawdę, słuszną linię ma nasza Partia :)

  21. re re ... napisał(a):

    Ta dyskusja jest śmieszna – liceum w Bieczu „wypuszcza” równie wartosciowych ludzi, co „Górka” czy Kromer.Umieszczając wyniki egzaminów w internecie należy najpierw dogłębnie je przeanalizować i podać w „przystepny” sposób dla każdego czytelnika, a nie rzucać cyframi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Pin It on Pinterest