Program usuwania azbestu dla Gminy Lipinki za 11 500 zł
Gotowy jest już Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Lipinki do roku 2032. Liczący sobie ponad 100 stron dokument opracowała firma Krzysztofa Ligęzy „Eco.Geo.Inwest” z Ochotnicy Dolnej.
W myśl rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 maja 2002 jednostki samorządu terytorialnego zostały zobligowane do opracowania programów usuwania wyrobów zawierających azbest na poziomie wojewódzkim, powiatowym i gminnym. Koszt opracowania programu to suma 11 500 zł. Warto jednak pamiętać, że Gmina Lipinki wyłożyła tylko część tej kwoty – ok. 2,4 tys. zł. Resztę dofinansowało Ministerstwo Gospodarki.
Obszerny dokument zawiera mnóstwo informacji, począwszy od historii stosowania azbestu i ogólną charakterystykę tego materiału, poprzez analizę regulacji prawnych oraz strategii rozwoju, programów ochrony środowiska i planów gospodarki odpadami (na poziomie Polski, Małopolski, Powiatu Gorlickiego i Gminy Lipinki), a skończywszy na ogólnych informacjach na temat użytkowania i unieszkodliwiania wyrobów azbestowych.
W mijającym roku na wywóz i unieszkodliwienie azbestu Gmina Lipinki przekazała 3600 zł. Łączna kwota za wywóz odpadów azbestowych z ostatnich 5-ciu lat to około 29.500 zł. Gmina od 2001 r. współpracowała ze Starostwem Powiatowym w Gorlicach w zakresie zadań związanych z usuwaniem odpadów azbestowych. Obecnie powiat gorlicki wycofał się z dofinansowania. W sumie w okresie od 2001 do 2011 roku z terenu gminy przy współudziale środków powiatowych usunięto 180,04 ton odpadów azbestowych z 77 posesji.
W ramach prowadzonego obecnie programu pomocowego właściciel otrzymuje od gminy zwrot 80% kosztów wywozu i unieszkodliwienia wyrobów azbestowych. W związku z limitami finansowymi decyzję o dofinansowaniu pokrycia kosztów wywozu odpadów z konkretnej nieruchomości podejmuje Wójt Gminy Lipinki, biorąc pod uwagę kolejność wniosków, faktyczne przygotowanie odpadów do odbioru oraz posiadane środki. Pozostałe prace związane z usuwaniem wyrobów azbestowych (demontaż, zapakowanie i załadunek) zapewnia ich właściciel.
Autor programu podaje, że na terenie gminy Lipinki zinwentaryzowano 27.830 m² , co w przeliczeniu wynosi 306,13 ton wyrobów azbestowych (eternitu). W związku z tym średni, roczny koszt unieszkodliwiania odpadów azbestowych (ok. 16,12 Mg rocznie) podczas realizacji Programu wyniesie ok. 7.495 zł/rok (przyjęto koszt = 465 zł za 1 tonę odpadu) co w sumie daje ok. 142 tys. 405 zł brutto kosztów realizacji całego programu przez 19 lat (lata 2013-2032).
Najnowsze komentarze