Cechy ergonomicznego fotelu biurowego
Ergonomia w pracy to niezwykle istotna kwestia, której wielu pracodawców nie docenia w pełni. Jak wykazują badania tylko niewielki procent wszystkich stanowisk pracy spełnia wszystkie normy ergonomiczne, a ponad połowa nie spełnia ich wcale. Pracodawcy muszą jednak zrozumieć, że na tym aspekcie nie można oszczędzać.
Ergonomiczne stanowisko pracy w biurze sprzyja produktywności i efektywności pracowników. Zmniejsza też częstotliwość pobierania przez nich urlopów zdrowotnych, gdyż zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób zawodowych, szczególnie tych związanych z siedzącym trybem pracy. Jednym z elementów ergonomicznego stanowiska pracy jest zaś obrotowe krzesło lub fotel biurowy. Jak dobrać je, aby spełniało wszystkie zalecane normy?
Jedną z najważniejszych kwestii jest to, aby krzesło czy fotel miały jak najwięcej możliwości w zakresie regulacji poszczególnych elementów. Standardowo większość obecnie produkowanych modeli pozwala na ustawienie wysokości siedziska, oparcia, podłokietników, nachylenia oparcia, a czasem także głębokości siedziska. Bywa też, że dysponują one opcją synchronizacji oparcia i siedziska, co jest dość przydatną funkcją. Bardziej zaawansowane, ale i droższe, modele pozwalają na dużo więcej modyfikacji. Przykładowo mogą oferować ruchome zagłówki, regulację profilu oparcia, a także szerokości siedziska. Optymalnie krzesło powinno mieć oparcie sięgające powyżej łopatek, co ma na celu podparcie tej części pleców i odciążenie jej podczas wielogodzinnego siedzenia przy komputerze. Musi ono też być odpowiednio wyprofilowane, aby dostosowywało się do naturalnej krzywizny kręgosłupa, co ma szczególnie duże znaczenie dla odcinka lędźwiowo-krzyżowego.
Dobre siedzisko jest na tyle głębokie, że podpiera około trzech czwartych długości ud. Nie wpija się również krawędzią pod kolana, co może przyczyniać się do drętwienia i blokowania przepływu krwi w nogach. Niezbędnym elementem ergonomicznego krzesła obrotowego są podłokietniki. Możliwość podparcia ramion pozwala odciążyć kręgosłup. Należy tu podkreślić, że wbrew pozorom kiedy siedzimy na krześle, to mięśnie nadal pracują. Dotyczy to w szczególnym stopniu pleców i kręgosłupa. Dla pracujących przy komputerach przydatny może się również okazać zagłówek, pozwalający na odpoczynek dla mięśni szyi i karku. Dodatkowe elementy, jak podkolannik czy stolik, nie są już niezbędne, ale one również mogą podnieść wygodę pracownika. Ważniejsze jest, by sprawdzić czy siedzisko i oparcie tworzą jedną całość. Takie rozwiązanie dla osób pracujących za biurkiem nie jest ergonomiczne, jako że pozwala na minimalne odchylenie w tył. Dobrze też zwrócić uwagę na to, gdzie znajdują się wajchy regulacyjne. Przykładowo do pokrętła z wysokością siedziska powinniśmy mieć swobodny dostęp bez potrzeby wstawania z krzesła.
Komfort użytkowania wzrośnie, jeśli upewnimy się przed zakupem, że krzesło wyposażone jest w kółka jezdne odpowiednie do powierzchni podłogi, na jakiej będzie ono stać. Kółka pokryte na przykład gumą będą inaczej zachowywać się na dywanie, a inaczej na posadzce. Krzesło musi być stabilne. Dlatego zaleca się też, aby podstawa miała co najmniej pięć ramion. Koniecznie trzeba jednak spojrzeć również na jakość materiałów z jakich wykonany jest stelaż oraz ich dopasowanie do siebie. Źle dokręcona śrubka w kluczowym miejscu może przyczynić się do zmniejszenia komfortu użytkowania krzesła.
Kupując krzesło ergonomiczne do biura powinniśmy też zwrócić uwagę na to z jakiego materiału wykonane jest jego obicie. Niektóre fotele i krzesła mają pełnić głównie funkcję reprezentacyjną i wtedy rozsądny będzie zakup mebla z tkaniną taką jak skóra czy ekoskóra. Nie sprawdzi się to jednak, kiedy pracownik ma siedzieć przed komputerem przez długi czas, szczególnie w upalne dni lub gdy w pomieszczeniu zazwyczaj jest gorąco. Oczywiście, naturalna bawełna jest nietrwała i trudna w czyszczeniu, ale pozwala skórze oddychać, wełna może być droga, podobnie jak naturalna skóra, dlatego trzeba umiejętnie dostosować tę kwestię do potrzeb. Nie warto przy tym inwestować w modele bez obicia, jako że są one przeznaczone do okazjonalnego użytku, a nie długotrwałej pracy biurowej. Dobrze też sprawdzić, z czego zrobione jest wypełnienie krzesła. Gąbka może nie być wystarczająco wygodna, ale pianka to znowu dodatkowe koszty, zwłaszcza w wypadku najbardziej ergonomicznej pianki zapamiętującej kształt ciała. Pracodawca powinien też pomyśleć, czy ze względu na jakość pracy pracowników nie warto wyposażyć pomieszczeń w krzesła z oparciem siatkowym lub z membrany. One również dopasowują się do kształtu pleców i wbrew pozorom są wygodne. Niezależnie od decyzji co do konkretnego modelu, pracodawca nie powinien zapominać o ergonomii w miejscu pracy.
Przygotowanie artykułu: Sklep internetowy Centrum Krzeseł z bogatą ofertą ergonomicznych foteli biurowych (www.centrumkrzesel.pl/fotele-ergonomiczne-/125/c)
Najnowsze komentarze