Wybierz Strona

Reklama

I LO w Gorlicach najwyżej w rankingu liceów „Gazety Wyborczej”

I LO w Gorlicach najwyżej w rankingu liceów „Gazety Wyborczej”

„Gazeta Wyborcza” opublikowała dzisiaj wyniki najnowszego XVIII rankingu małopolskich liceów. W naszym powicie najwyżej sklasyfikowane zostało I LO im. Marcina Kromera w Gorlicach.

I LO im. Marcina Kromera w Gorlicach

I LO im. Marcina Kromera w Gorlicach

W rankingu „GW” popularny gorlicki Kromer uzyskał w Małopolsce 32 miejsce wśród wszystkich liceów ogólnokształcących i jest to najlepszy wynik spośród czterech liceów funkcjonujących w powiecie gorlickim. I LO w Gorlicach zajęło zatem pozycję lepszą niż dawał tej szkole w styczniu ranking miesięcznika „Perspektywy” i dziennika „Rzeczpospolita”. Wtedy najstarszy ogólniak powiatu gorlickiego zajął w województwie małopolskim 35. miejsce.

Jak powstaje ranking liceów „Gazety Wyborczej”? Wyniki matury pisanej na poziomie podstawowym i rozszerzonym, liczba olimpijczyków oraz stypendystów ministra edukacji narodowej – ta mieszanka decyduje o miejscu w rankingu „GW” małopolskich liceów. Punkty za maturę to 70 proc. ogólnego wyniku. O dodatkowe 20 procent szkoły mogły podnieść swoją punktację dzięki osiągnięciom olimpijczyków, a o 10 procent – wychowując stypendystów. Ranking liczony jest na podstawie specjalnego algorytmu.

Licea powiatu gorlickiego w rankingu „Gazety Wyborczej”:
MiejsceNazwa liceumLiczba punktów
1.V LO Kraków100,00
2.I LO Kraków69,15
3.VIII Prywatne Akademickie LO Kraków68,29
4.LO im. Stanisława Wyspiańskiego w PZ nr 11 SO Kęty66,29
5.Akademickie LO Nowy Sącz64,14
32.I LO w Gorlicach "Kromer"50,10
44.LO w Bieczu48,52
57.II LO w Gorlicach "Górka"46,61
119.LO w Bobowej37,24

I LO w Gorlicach od lat zajmuje najwyższe miejsca we wszelakiego typu rankingach. To najstarsza i najbardziej zasłużona szkoła ogólnokształcąca Ziemi Gorlickiej. W tym kontekście trudno zrozumieć decyzje lokalnych władz, które właśnie temu liceum, jako jedynemu na terenie powiatu gorlickiego, nie wydają zgody na otworzenie tylu nowych oddziałów, ile do tej pory szkoła prowadziła. W praktyce prowadzi to do sytuacji,  w której obiektywnie najlepsza spośród ofert edukacyjnych proponowanych przez licea ogólnokształcące naszego powiatu, dociera do coraz mniejszej liczby absolwentów gimnazjów.

Pytanie, czemu należy zawdzięczać fakt, że I LO w Gorlicach z roku na rok „kurczy się”, pozostaje więc bez odpowiedzi. Nie jest to bynajmniej wina mniejszej liczby chętnych, ponieważ tzw. Kromer niezmiennie cieszy się dużą popularnością wśród młodych ludzi. Szkoła nie jest jednak w stanie przyjąć wszystkich chętnych, bo… nie ma tylu miejsc. W obliczu demograficznej zapaści taka sytuacja stanowi ewenement nie tylko na skalę gorlicką.

O autorze

Piotr Popielarz

Wydawcą, właścicielem i redaktorem naczelnym Niezależnego Internetowego Serwisu Lipinek jestem ja, czyli Piotr Popielarz. Pierwszą wersję portalu umieściłem na serwerze 17 listopada 2002 roku. Od tamtej chwili wiele się zmieniło, ale NIS Lipinek nadal trwa i żyje własnym życiem. Poniżej znajdziecie informacje o ludziach, którzy pomagają mi w tworzeniu serwisu. Mam nadzieję, że niebawem powstanie Redakcja z prawdziwego zdarzenia.

23 komentarze

  1. kobez

    szczerze powiedziawszy to śmieszą mnie pana komentarze i to wybujałe ego oraz fantazja o jakoby elitarnej szkole – Kromerze :D może i tak było ale 30 lat temu a teraz, kromer bazuje tylko na tym że ma bogatszych uczniów niż inne LO i każdy kto coś osiąga idzie na korki, szkoda tylko ,że na te korki idzie do nauczycieli z górki albo Biecza, bo w tej elitarnej szkole nauczycielom się nic nie chce. Jak chcesz żyj dalej w swoim jumanji albo kopsnij się po lepsze bryle i przejrzyj wreszcie na oczy.
    A co do rankingu, umiejętne operowanie danymi statystycznymi pozwala stworzyć co się chce. a Taki ranking po pkt z matury czy zdawalności niczego nie dowodzi bo jak mówiłem 90% uczniów robiących poziom chodzi na korki i wiedzę zdobywają poza szkołą.
    Elitarne liceum jak ktoś wcześniej wspomniał to np. V z krk. Trzeba nie mieć mózgu żeby myśleć o Kromerze jako o elitarnym liceum, a tak myślą ludzie którzy w większości uczęszczają bądź uczęszczali to tych śmiesznych humanów gdzie progi były nieraz i po 100parę punktów. Jedyna ich radość życia to motto „jestem lepszy/a, jestem po kromerze” w większości skończą na jakiejś „wyższej szkole lepienia pierogów” aka. Frycz z krk i następnie obejmą stanowisko na kasie w biedzie czy innym lidlu

    Odpowiedz
  2. Fraktal

    PS. I co w sprawie z Marysią Knapik ?!

    Odpowiedz
  3. Fraktal

    Obrażać ? To czy w elitarnej szkole nie można używać słów „sranie w banie” ? Dorosła rozmowa polega na tym, żeby używać słowa wulgarne w określonym celu,a nie jako przecinek. Powinien Pan to doskonale wiedzieć, skoro jest Pan polonistą Więc niech da Pan spokój i się nie obraża, bo to trochę nie w porządku i dziecinne. Widzę, że nie ma Pan ochoty prowadzić rozmowy – dobrze – bo ja też. Więc spokojnej nocy :)
    „Wolę godnie milczeć, niż prowadzić głupią rozmowę” DOBRANOC !

    Odpowiedz
  4. Piotr Popielarz

    W jednym przyznam Ci rację. Trzeba było milczeć. Łatwo jest obrażać i mieszać z błotem – a Ty potrafisz to robić znakomicie.

    Odpowiedz
  5. Fraktal

    Jak chodzi o prawdę, to każdy się zapyta znajomych z Kromera i im powie co uważają o tej szkole.
    Takie sranie w banie to sobie Pan może zostawić.
    Jakby Kromer był taki elitarny to by nie potrzebował się dowartościowywać i by godnie milczał niż prowadził głupią rozmowę. Niech Pan lepiej sam pomyśli, ile jest stron internetowych na których istnieją rankingi szkół. Myśli Pan, że kiedy szedłem do Liceum wchodził właśnie na e-lipinki i czekał jak Pan wrzuci jakiś ciekawy artukuł i Kromcu, albo ten zakichany ranking ? haha! gdzie jak gdzie, ale na e-lipinkach raczej był nie szukał informacji o liceach. Śmiesznie.

    Wie Pan co, chce być pan stronniczy, a widzi Pan – wstawia Pan te informacje o tym zakichanym Kromcu i o jego wynikach w konkursach (np. zwycięstwo Krzysia w konkursie strażackich- czego mu gratuluje), ale np. koleżanka z „Górki” – a dokładniej Marysia Knapik była jak się nie mylę 12 na zawodach Ogólnopolskich z języka angielskiego – o niej o dziwo nie znalazł się żaden artykuł. Jak ma Pan ochotę prowadzić tą stronę to niech się Pan też zainteresuje tą „mniej elitarną” szkoła tzn. Górką a nie tylko chwalić swoje bo do tamtej szkoły też chodzą nasi znajomi z ziemi lipińskiej.

    BTW. Pamiętam, jak pan negował istnienie klasy linguistycznej na górce, bo po co to komu, a widzi Pan, że jednak komuś ta klasa coś dała.. Wkurza mnie Pan swoją hipokryzją – tu Pan zachwala kromca, że jaki to wyniosły on nie jest, a potem Pan mówi o stronniczym podejściu i prowadzeniu tej strony.

    Odpowiedz
  6. Piotr Popielarz

    Nie widzę nic złego w dyskusji. Zawsze jest potrzebna. Chciałbym, aby decyzję o wyborze szkoły podejmować na podstawie faktów, a nie plotek. Wszystkie portale regionalne zamieszczają informację o rankingach szkół i nie ma w tym nic ani dziwnego, ani zdrożnego.

    Strony internetowej nie trzeba zapychać, a temat nie jest bezsensowny. Nie mam kompletnie nic wspólnego z elitami, nigdy nie pociągało mnie brylowanie na „salonach”, daleki jestem od przekonania, że uczę w szkole elitarnej. Tu chodzi tylko o prawdę i możliwość uczciwej rywalizacji.

    Odpowiedz
  7. Fraktal

    Aaaa .. Panie Piotrze, niech Pan już nie wstawia takich tematów typu „Znów Kromer najlepszy” itp. bo to nie ma sensu, ludzie się tylko przekrzykują i nie wiem komu to ma sprawiać radość ? Panu ???, że uczy Pan w „elicie”, czy po prostu trzeba jakoś zapchać tą stronę internetową jakimiś bezsensowynmi tematami.I tak gimnazjaliście w większości przypadków ukierunkowani są przez rodziców do jakiej szkoły mają iść. Sam Pan widzi jakie dyskusje się wywiązują z tych pańskich tematów na e-lipinki.
    Pozdrawiam i miłej nocy !

    Odpowiedz
  8. Piotr Popielarz

    Bardzo dobrze powiedziane: Każdy niech uczy się, gdzie chce i … gdzie może.

    Odpowiedz
  9. Stasiek

    Zgadzam się z „authorem”, żeby młodzi nie wybierali szkół zwłaszcza ogólniaków na siłę i ze względu na opinię, elitarność itp. W Polsce potrzebni są też elektrycy, mechanicy, budowlańcy i wielu innych fachowców, a „Kromer” oprócz elitarności nie nakarmi i ukończenia studiów nie zapewni, podobnie jak inne ogólniaki. Znam kilka osób, które kończyło „Kromera”, lubię ich, może zależy wszystko od człowieka. Spotkałem też takich z którymi nie chciałbym się już więcej spotkać. Każdy ma wolną wolę, więc niech uczy się gdzie chce i gdzie może.Pozdrawiam wszystkich.

    Odpowiedz
  10. author

    LemNatala’94: nie lubię takich rankingów, ale lubię jak ludzie trzeźwo i dobrze odczytują informacje w nich zawarte! I tak jak napisałem na samym początku, punktowa różnica między szkołami naszego powiatu jest bardzo mała, więc aż „nóż otwiera mi się w kieszeni” jak ktoś spamuje komentarzami o jakiejś elicie i klasie… Nie próbujmy wciskać młodym ludziom wybierającym szkoły ponadgimnazjalne jakiejś wyższości i elitarności, której tak naprawdę nie ma. Tak jak wcześniej wspomniano elitarne to jest na przykład V LO w Krakowie, gdzie progi punktowe są rzędu 170/200. I tym postem kończę z Tobą konwersację.

    Odpowiedz
  11. Pozdrawiam

    Kromer nie jest elitarny. Nie rozumiem pojęcia „elitarności” gdy do liceum może się dostać prawie każdy. Owy mit powstał i pewnie dalej funkcjonuje dzięki gimnazjalistom, którzy przy nikłym nakładzie pracy nie dostali się do liceum. Również dzięki ich rodzicom ubolewającym nad niepowodzeniem pociech. Synek przecież taki mądry, komputer i komórkę to z zamkniętymi oczami obsługuję!! Do kromera to tylko dzieci lekarzy uczęszczają, w kromerze nauczyciele są niesprawiedliwi, tam to na lekcje prywatne trzeba chodzić, bo bez tego ani rusz – to wszystko dzięki zawistnemu motłochowi.

    Fakt, być może „elita gorlicka” to zbyt wzniosłe określenie jak na rangę Gorlic. Porównaj sobie aspiracje, kulturę osobistą, wiedzę praktyczną absolwentów gorlickich szkół, być może wtedy zrozumiesz o co mi chodziło.

    Tak zgadzam się. Każdy powinien robić w życiu to do czego się nadaje. Dlatego jedni się uczą, a inni tłuką kamienie na drodze.

    Odpowiedz
  12. LemNatala'94

    author: skoro 'nie lubisz takich rankingow’, nie widze widze sensu, dla ktorego wcinasz sie w dyskusje. btw, kazdy ma prawo do wyrazania swojej opinii, nie musisz wiec czuc sie zobowiazanym do strofowania innych :) aaaa, moze kolejny Twoj post wniesie cos dobrego.

    Odpowiedz
  13. Stasiek

    Pozdrawiam, jaka elita? i czego ?! Litości… A praca na zmywaku ktoś musi i to robić, myślę, że nie jeden, który kończył elitarnego „Kromera” teraz jedzie na zmywaku na Wyspach. Nie szata i nie szkoła zdobi człowieka…

    Odpowiedz
  14. author

    LemNatala’94 sama zaczynasz sypać komentarze typu: „Kromer to klasa, tak było i będzie! :)”, później piszesz o jakimś wyimaginowanym konflikcie i zazdrości. Wspominasz też, że ktoś czuje się nieusatysfakcjonowanym – nie wiem skąd wyciągasz takie wnioski… Śmieszne to trochę i dziecinne. Zresztą pamiętaj, masz „już” 19 lat (wnioskuję tak z loginu) i jeśli bierzesz udział w jakiejkolwiek dyskusji to coś w nią wnoś. Mnie nie bawią takie przekrzykiwania w postach, więc trochę ogarnięcia :)
    Pozdrawiam :P

    Odpowiedz
  15. LemNatala'94

    W sumie to chyba nic dziwnego, ze wywiazuje sie taka dyskusja. Nawet zwykly ranking szkol (ktorego wyniki sa oczywiste), jest doskonalym pretekstem dla ludzi z „Gorki” aby wyrazic swoja opinie (ktora zawsze nasycona jest zazdroscia). Sluchajac Was ciagle mam wrazenie, ze jestescie pokrzywdzeni, sami ciagle nakrecacie temat. Skoro nie czujecie sie usatysfakcjonowani, moze trzeba bylo wybrac Kromer? Wtedy przynajmniej mielibyscie pojecie, jak tam jest naprawde. Bo pierwsza zasada- nie brac sie za ocenianie szkoly, do ktorej sie nie chodzilo.

    Odpowiedz
  16. Fraktal

    O ludzie… ! porównujecie Kromera który ma 4 pkt różnicy nad Górką i 2 nad Bieczem. Porównajcie sobie w takim razie poziom i przepaść jaką mają uczniowie rzekomo „nastawieni na sukces” z uczniami V LO w Krakowie. Więc ta „przepaść sukcesu” musi być taka, że tamci uczniowie pewnie już w liceum posiadają własne przedsiębiorstwa lub dostają zaraz po przyjęciu do szkoły milion propozycji pracy w Google – a doskonale wiemy, że tak nie jest. Zresztą mam kolegę z rocznika 96′ który chodzi do V LO w Krakowie a jest z naszej gminy i doskonale wiem jak jest i jak funkcjonuje ta szkoła.4 pkt to chyba nie taka wielka różnica jak 50 pkt ?! wiec Kromerze zacznij dążyć do V LO w KRK a potem zacznij się chwalić bo mi Cię żal!

    Odpowiedz
  17. prowokacja

    Grubymi nićmi szyty ten komentarz!!!

    Odpowiedz
  18. Pozdrawiam

    Część osób z kromera to przyszła elita gorlicka, ludzie którzy coś w życiu osiągną. Dla reszty zostaje zmywak, łopata, szczotka i mop. Skończyłam licuem w kromerze i nie wyobrażam sobie ukończenia żadnej innej szkoły.
    Ps. tak jestem zapatrzona siebie, widocznie ludzie nastawieni na sukces tak mają :)

    Odpowiedz
  19. JA

    A ja tam wole „górke” wychodzą z niej ludzie na luzie i rzdący sobie w życiu a z Kromera ludzie zapatrzeni w siebie

    Odpowiedz
  20. Piotr Popielarz

    Oj tam, oj tam. Zaraz nie lubisz :)
    A tak poważnie, to powinien być zakaz publikowania takich rankingów. Powinna obowiązywać jedynie słuszna ocena naszej gorlickiej rzeczywistości i na pohybel wszystkim, którzy próbują ją poddać jakiejś logicznej weryfikacji. Nawet jeśli jest to „Gazeta Wyborcza”?

    Odpowiedz
  21. author

    Hahaha! 1.58 pkt różnicy pomiędzy LO w Bieczu i 3.49 pkt różnicy między II LO na 100 pkt to faktycznie mega więcej zdobyło I LO, straszne wybicie spośród innych szkół. Nie lubię takich rankingów, ale jeśli ktoś je śledzi to proszę z rozwagą! :)

    Odpowiedz
  22. LemNatala'94

    Kromer to klasa, tak było i będzie! :)

    Odpowiedz
  23. jedrek

    Cała tajemnica sukcesu polega właśnie na ograniczonej liczbie miejsc. Gdyby przyjmowali wszystkich „jak leci” a później szkoła martwiła się o to żeby dobrnęli do matury pozycja I LO w rankingu byłaby zupełnie inna.

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama

Nadchodzące wydarzenia:

  • sob.
    30
    mar
    2024

    Mecz LKS Łużna - LKS Nafta Kryg

    15:00Stadion w Łużnej

    Przełożony mecz 25. kolejki z 1-2 czerwca
    TABELA A KLASY

  • sob.
    06
    kwi
    2024

    Wielkie Otwarcie Centrum Budowlanego w Lipinkach

    09:00Lipinki (za Sklepem Centrum)

  • niedz.
    07
    kwi
    2024

    Wybory Samorządowe 2024

    7:00 - 21:00Lokale wyborcze
  • niedz.
    21
    kwi
    2024

    Akcja honorowego oddawania krwi w Libuszy

    8:00 - 13:00Remiza OSP Libusza

    Więcej szczegółów NIEBAWEM!

  • sob.
    18
    maj
    2024

    Bierzmowanie młodzieży z Parafii Lipinki

    18:00Kościół parafialny w Libuszy

    Bierzmowania udzieli Bp Edward Białogłowski

  • niedz.
    09
    cze
    2024

    Wybory do Parlamentu Europejskiego 2024

    lokale wyborcze

  • wt.
    03
    wrz
    2024

    Zbiórka odpadów wielkogabarytowych

    6:00 - 6:30Gmina Lipinki
  • niedz.
    15
    wrz
    2024

    Akcja Krwiodawstwa Klubu HDK Lipinki

    9:00 - 12:30Dom Wiejski w Lipinkach

    Bliższe szczegóły NIEBAWEM

  • sob.
    05
    paź
    2024

    VIII Maraton na Orientację "KIWON"

    07:00Baza: Hala Sportowa SP Lipinki

    Organizator: Towarzystwo "Jastrzębiec"

FACEBOOK

Najnowsze komentarze

Zanieczyszczenie powietrza (SMOG)

Archiwum